Príspevok
od používateľa kuki » Streda, 28. Júna 2017, 10:42
Som na tom nejak tak podobne ako spider. Trosku sa rozpisem, pofilozofujem, nehnevajte sa.
Uplne rozumiem tomu, ze sa clovek snazi zadovazit si auto, ktore ma co najmensie naklady na palivo. Cim viac clovek najzadi, tym je snaha minimalizovat naklady vyssia. To je uplne jasne. Na druhej strane, touto snahou si clovek na seba vzdy prinasa aj casovane bomby. Uz len ked porovnam benzin a dizlak, tak kupou dizlaku beriem nizsiu spotrebu ale s nou aj riziko drahej opravy v buducnosti, ktora by u benzinaku nebola (vstreky, DPF, dvojhmota, pripadne aj turbo, ak by ho benzinak nemal). Nikto dopredu nevie povedat, ci sa nieco z tych veci pokazi, a kedy. Ale nizsia spotreba je viac menej ista. A tak vela ludi to riziko prijima, lebo je pravdepodobnejsie, ze v konecnom dosledku usetria. U hybridu je dalsie pridane riziko - baterky, u LPG zas moznost pripalenia ventilov pripadne celkova destrukcia motora, plus nevyhoda v podobe nemoznosti parkovania v podzemnych garazach. No a potom je tu este fakt, ze cim "setrivejsie" auto, tym vyssia nakupna cena. Dizlak je zvycajne drahsi ako benzin, hybrid je drahsi ako dizlak...
Ked si to vsetko clovek da dokopy, pride na stare zname - nic nie je zadarmo. Ak by som robil 100 tisic kilometrov rocne, na sukromnom aute, urcite by som zvazoval aj hybrid + lpg. Ale pravdupovediac, ovela viac by ma trapilo to, ze 100 tisic kilometrov rocne za volantom je sialena strata casu. Hladal by som sposob, ako by som nemusel jazdit 100 tisic rocne, a nie ako si to moct dovolit. Cas je pre mna neporovnatelne vzacnejsi ako peniaze. A nie je to preto, lebo som zdedil nejaky hotel alebo sprivatizoval Slovnaft. Ked budem na smrtelnej posteli, nebudem spominat na to, ako dobre som usetril ked som hodiny a dni sedel za volantom hybridu s lpg. Prijat na seba vsetky casovane bomby, nemoct ist do podzemky, a hlavne byt v aute, ktore sa pravdepodobne trapi, lebo sa snazi maximalne setrit, a ktore ma nebavi soferovat, to je jednoducho v mojich ociach ovela vacsia strata, ako usetrene Eura. A niekedy sa ani tie usetrene Eura nedostavia. Jeden priklad za vsetky - dvaja znami si +- naraz kupili Mondea, jeden 2.0 benzin (atmosfericky), druhy 2.0 TDCi. Ten s TDCi samozrejme obhajoval vyssi krutak a deklaroval polovicnu spotrebu voci benzinu. V skutocnosti sa ale ukazalo, ze TDCI jazdi za 6,5l na 100 km, 2.0 benzin za 8,5l na 100 km, takze polovicna spotreba ostala v risi snov. Cca po 4 rokoch prisla u TDCi nejaka zavada na vstrekoch, a ta potom nejak poskodila motor (detialy nepoznam). Vysledok bola oprava za 2000 Eur. Tato oprava uplne anulovala rozdiel v spotrebe za tie 4 roky. Kratko na to sa ozvalo DPF, co uz majitel riesit nechel, tak to vyriesil po slovensky - auta sa zbavil a problem prenechal naslednikovi. Ten 2.0 benzin je dodnes u povodneho majitela (8-my rok teraz), a jazdi bez jedinej zavady. Ano ano, to je len jeden priklad, urcite mate inu skusenost a vedeli by ste argumentovat, ze pokazit sa moze aj benzin alebo ze ten hybrid alebo LPG, ktory mate, jazdi ako hodinky. Uplne suhlasim, ze veci mozu byt aj inak. Ale opat, je to len o pravdepodobnosti. A o tom, ci je vam vzacnejsi cas alebo peniaze.
Ja som zvolil inu cestu. Nie kazdy to tak moze spravit, to viem. Teda vlastne asi malokto to tak moze spravit, takze mam naozaj stastie, ze som mohol. Mam auto, ktore zerie v dlhodobom priemere 10l na 100 km. Chodim s nim aj do obchodu, aj deti rozvazat, aj do prace, aj na slalom, aj na okruh... proste vsade, kde chcem ist. Mohli by ste si povedat, ze to je nelogicke, ze naco ist s 270 konovym hothatchom do obchodu alebo cez ucpatu a rozbitu BA do roboty atd. A rozumel by som tomu, preco to hovorite. Ale pre mna ma vyssiu cenu soferovat auto, ktore "milujem" pri kazdej moznej prilezitosti, ako sporenie nakladov. Kazda jedna jazda mi robi radost, kazdu jednu jazdu sa troska odviazem, podrzim plyn na podlahe... Som stastny, ze som vzdy v aute, v ktorom aj chcem byt, ze si ho uzivam maximalne ako sa len da, kym ho mam. A ano, mam to stastie, ze hoci sa nijak neobmedzujem, rocne najazdim dokopy asi tak 8000km. A teda mi je skoro jedno, kolko ma stoji km jazdy.
Nakoniec je to teda vzdy o tom, v akej je clovek situacii, a co mu je cennejsie. Rozumiem uplne kazdej volbe. Ale zachadzanie do extremov sa vacsinou vypomsti. Cela situacia okolo setrenia nakladov na palivo je aj tak sposobena tym, ze v porovnani s nasimi platmi na Slovensku je palivo proste prilis drahe. Keby nebolo, vsetci jazdime v osemvalcoch ako americania. Bohuzial, dosledkom toho, ze su pre nas veci drahe, je to, ze mame vytvorenu mentalitu, ktora nam hovori, ze hlavny ciel je niekde na niecom usetrit. Niekedy akoby sme zabudali, ze setrenie cohokolvek nie je vobec zabava a samo o sebe ani ziadny ciel. Ale ako sprosti setrime a setrime a "tesime" sa z toho, ze co sme kupili v akcii, aj ked sme vlastne nekupili to, co sme chceli, lebo to v akcii nebolo. A potom zachadzame do extremov a miesto vymeny vykuchavame DPF, lebo za lacno jazdit chceme, ale casovane bomby s tym spojene uz nechceme. Nemame zodpovednost za to, co robime. V jeden den vykuchame DPF, v druhy den placeme, ked niekto z rodiny umiera na rakovinu. Do suvisu si to nedame. Ani na misku vah, ze co je vlastne dolezitejsie. Usetrili sme, a to je vrcholom ludskeho snazenia, je to ta najvyssia cnost. Ci?
Povedal som to v uvode, zopakujem to, nehnevajte sa. Nikoho som nechcel nahnevat ani nic podobne. Mal som proste chut nieco napisat, a tak nejak som si myslel, ze aj viem, o com. Respektujem, ak kategoricky nesuhlasite s mojim nazorom.
auto: Fun Or Racing Daily in STyle with More Power 260 - 267hp a 398Nm bratm
priblizovadlo: Honda City 1.4 Cool
predtym: dlllho dlllllllho Corolla E10 5D : 1,3 16V EFI : KS-One